نصب کنتور برق

اساسا در رابطه با نصب کنتور برق بایستی بگوییم که این کنتور اصلی را معمولا در نزدیکی درب ورودی اصلی ساختمان نصب می‌کنند. در واقع کابل اصلی برق از اداره برق تا تیرهای چراغ برق کشیده می‌شود و سپس وارد ساختمان می‌شود، حال از تابلوی کنتور برق عبور داده‌ می‌شود؛ پس از آن برق تمام واحدهای موجود در ساختمان و یا فضاهای مشاعات تامین خواهد شد. توجه کنید که اندازه تابلو کنتورهای برق با توجه به تعداد واحدهای ساختمان متغیر است لذا بایستی به ازای هر واحد ساختمانی یک کنتور برق نصب شود.

به عنوان مثال اگر 20 واحد ساختمانی وجود داشته باشد بایستی که 20 کنتور برق هم وجود داشته باشد و علاوه بر آن‌ها یک کنتور برق عمومی هم نصب شود؛ در واقع بایستی تابلو کنتور برق به صورتی باشد که تمام آن‌ها را در خود جای دهد. کنتورهای برقی به دو صورت تکفاز و سه فاز طراحی و تولید می‌شوند که طریقه نصب آن‌ها یکی نیست و بایستی برای نصب آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. نکته‌ای که بایستی در نصب کنتور برق رعایت شود ارتفاع نصب آن‌ها است یعنی باید از 180 الی 200 سانتی‌متر از کف زمین فاصله داشته باشد.

کنتور برق چیست ؟

قبل از آموزش نصب کنتور برق باید گفت قطعا می‌دانید برای انجام بسیاری از کارها در طول روز به جریان برق نیاز است. هر مجتمع یا واحد ساختمانی و… نیز به اندازه مورد نیاز از این انرژی استفاده می‌کنند. لازم است که مقدار این انرژی الکتریکی اندازه گیری شود بنابراین از دستگاهی به نام کنتور برق استفاده می‌شود. این مقدار انرژی اندازه گیری شده هم بر حسب واحد KWH (کیلو وات ساعت) خواهد بود.
کنتور برق بر طبق نیروی الکترومغناطیسی کار می‌کند یعنی زمانی که جریان برق از سیم پیچ عبور کند، اطراف آن میدانی الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود. شدت این میدان به میزان انرژی که سیم پیچ عبور می‌کند وابسته خواهد بود. کنتورهای برق در حالت کلی به دو صورت تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند که معمولا از آن‌ها با نام کنتورهای اکتیو یاد می‌شود.

نصب کنتور برق

نصب کنتور برق تکفاز

قبل از این که طریقه نصب کنتور برق سه فاز را شرح دهیم لازم است با نصب کنتور برق تکفاز آشنا شوید و بدانید که چگونه آن‌ها را نصب می‌کنند. تفاوت این دو کنتور این است که کنتور برق‌های تکفاز برای برق تکفاز کاربرد دارند و کنتور برق‌های سه فاز برای برق سه فاز استفاده می‌شوند؛ اساسا بایستی بدانید که جریان و ولتاژی که این دو کنتور می‌توانند پاسخگوی آن باشند، کاملا متفاوت است. در مصب کنتور برق تکفاز در وهله اول لازم است که سیم فاز را به ابتدای سیم پیچ جریان متصل کنید و سپس خروجی را از انتهای آن بگیرید.

حال بایستی که دو سر سیم پیچ ولتاژ را به نول و فاز متصل کنید. هنگامی که مصرف کننده از کنتور استفاده می‌نماید، از سیم پیچ جریان دیگر جریان مصرف شده عبور می‌کند و سپس منجر به تولید یک میدان مغناطیسی می‌شود. گفتنی است که سیم پیچ ولتاژ به یک اختلاف پتانسیل ثابت وصل است که منجر به تولید میدان مغناطیسی یکپارچه‌ای می‌شود و آن هم به این علت ثابت می‌ماند. کنشی که دو میدان مغناطیسی بر هم دارند منجر به چرخیدن صفحه کنتور در مدل‌ کنتورهای مکانیکی می‌شود؛ که این مسئله شرایط لازم را برای محاسبه کردن میزان برق مصرفی تکفاز فراهم می‌کند.

نصب کنتور برق سه فاز

پس از این که روش نصب کردن کنتورهای تکفاز را یاد گرفتید نوبت به کنتور برق‌های سه فاز می‌رسد؛ توجه کنید که نصب این دو کنتور تفاوت زیادی با هم ندارد اما لازم است که دانش و اطلاعات کافی داشته باشید. نکته بسیار مهمی که بایستی در رابطه با نصب این کنتور بدانید این است که در برق‌های سه فاز معمولا با سه سیم فاز مختلف (L1, L2, L3) سر و کار دارید؛ و این در صورتی است که در برق‌های تکفاز فقط با یک مدل سیم نول سر و کار دارید.

در این مدل نصب کنتور لازم است که سه مدار ایجاد کنید و هر سه عدد خروجی نول را به یک سیم یکتا وصل کنید. در نهایت لازم است اشاره کنیم که کنتور سه فاز با ولتاژ 220 و 280 ولت و شدت جریان حدود 10 الی 25 آمپر کار می‌کند و برخی دیگر با شدت جریان 5 آمپر کار می‌کنند. گفتنی است که ساختمان‌ها از برق سه فاز برای موتور برق، راه اندازی آسانسور و… استفاده می‌کنند و در این صورت لازم است که کنتور سه فاز نصب شود و با انواع آن و شیوه نصب آن‌ها آشنا شوید.

نصب کنتور برق تک فاز

نصب کنتور برق سه فاز دیجیتال

پس از دریافت اطلاعاتی راجع به کنتور برق بهتر است که با نصب کنتور برق مخصوصا نوع سه فاز دیجیتالی آشنا شوید.
کنتورهای سه فاز دیجیتال تفاوت اساسی با مدل‌های قدیمی یا همان آنالوگ دارند، یعنی در کنتور برق‌های دیجیتالی اطلاعات قابل دسترسی بسیار گسترده‌تر و بیشتر هستند. برای نصب این کنتور لازم است که محلی امن و بدور از آسیب فیزیکی را در نظر بگیرید. حال که از محل نصب آن مطمئن شدید بهتر است که به روش زیر عمل کنید.
▶ در حالت کلی برق ساختمان را قطع کنید.
▶ حال درپوش قسمت سیم‌های ورودی به کنتور سه فاز دیجیتالی را از بهتر است که از روی آن بردارید.
▶ کنتور را در مکانی مناسب که در قبلا در نظر گرفته‌اید، روی دیوار ببندید.
▶ حال بر حسب نقشه سیم کشی که روی درپوش ورودی کنتور درج شده است، بایستی اقدام به انجام سیم کشی کنتور نمایید.
در این روش سیم‌کشی به سه عدد رشته سیم فاز و یک عدد سیم نول احتیاج است که بتوانید این کار را انجام دهید. فاز اول به ترمینال شماره ۲ و فاز دوم به ترمینال ۵ و فاز سوم هم به ترمینال ۸ نصب شوند و در نهایت سیم نول را به ترمینال ۱۰ وارد کنید. سپس باقی مراحل را بر حسب نقشه درج شده انجام دهید.

استاندارد نصب تابلو کنتور برق

پس از دریافت اطلاعاتی راجع به کنتور برق بهتر است که با نصب کنتور برق مخصوصا نوع سه فاز دیجیتالی آشنا شوید.
کنتورهای سه فاز دیجیتال تفاوت اساسی با مدل‌های قدیمی یا همان آنالوگ دارند، یعنی در کنتور برق‌های دیجیتالی اطلاعات قابل دسترسی بسیار گسترده‌تر و بیشتر هستند. برای نصب این کنتور لازم است که محلی امن و بدور از آسیب فیزیکی را در نظر بگیرید. حال که از محل نصب آن مطمئن شدید بهتر است که به روش زیر عمل کنید.
۱. در حالت کلی برق ساختمان را قطع کنید.
2. حال درپوش قسمت سیم‌های ورودی به کنتور سه فاز دیجیتالی را از بهتر است که از روی آن بردارید.
3. کنتور را در مکانی مناسب که در قبلا در نظر گرفته‌اید، روی دیوار ببندید.
4. حال بر حسب نقشه سیم کشی که روی درپوش ورودی کنتور درج شده است، بایستی اقدام به انجام سیم کشی کنتور نمایید.
در این روش سیم‌کشی به سه عدد رشته سیم فاز و یک عدد سیم نول احتیاج است که بتوانید این کار را انجام دهید. فاز اول به ترمینال شماره ۲ و فاز دوم به ترمینال ۵ و فاز سوم هم به ترمینال ۸ نصب شوند و در نهایت سیم نول را به ترمینال ۱۰ وارد کنید. سپس باقی مراحل را بر حسب نقشه درج شده انجام دهید.

زمان نصب تابلو کنتور برق لازم است که استانداردهایی رعایت شود، از جمله این استانداردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⏺️ ارتفاعی که برای نصب کنتورها در نظر گرفته شده است و لازم است که رعایت شود از 180 تاا 200 سانتی‌متر است.

⏺️ در مجتمع‌های بزرگ معمولا ارتفاع نصب تابلو کنتور به صورتی است که ارتفاع بالاترین کنتور موجود حداکثر از 220 سانتی‌متر خواهد بود و معمولا ارتفاع زیر تابلو حدود یک متر از کف در نظر گرفته می‌شود.

⏺️ لازم است که در نزدیک‌ترین محل به درب خروجی ساختمان، کنتور برق را نصب کرد.

⏺️ اگر جنس بدنه فلزی باشد بایستی که تابلو برق را به سیستم ارت وصل کنید.

⏺️ ضخامتی که برای ورق‌های فلزی بدنه تابلو برق استفاده می‌شود نباید که از 1/5 بیشتر باشد.

⏺️ بایستی که فاصله تابلو برق کنتوری از لوله آب به اندازه حداقل 60 سانتی‌متر و از لوله گاز حدود 130 سانتی‌متر لازم و ضروری خواهد بود.

نصب کنتور برق سه فاز
نحوه قرار گیری کنتور در مدار

شاید برایتان سوال باشد که کنتور برق را چگونه در مدار قرار می‌دهند؟ در اصل سیم فاز با باید به سر سیم پیچ جریان متصل کنند و سپس از سر دیگر آن فاز را می‌گیرند. حال دو سر سیم پیچ ولتاژ را به نول و فاز متصل می‌کنند. زمانی که یک دستگاه یا مصرف کننده به کنتور متصل می‌شود جریان الکتریکی از سیم‌های فاز و نول عبور می‌کند. به عبارت دیگر جریان مصرف کننده از سیم پیچ مخصوص جریان عبور می‌کند و سپس میدانی مغناطیسی اطراف آن ایجاد می‌شود. گفتنی است که سیم پیچ ولتاژ همیشه به جریان برق متصل است که میدان مغناطیسی آن هم ثابت خواهد بود. ناگفته نماند که مقدار این میدان به نوع مصرف کننده متصل به کنتور ارتباطی ندارد.
حال این دو میدان مغناطیسی روی هم موثر واقع می‌شوند و سپس داخل کنتور منجر به ایجاد یک نیروی حرکتی در صفحه آلومینیومی می‌شوند. در واقع جریان مصرف کننده و سرعت حرکت این صفحه رابطه‌ای مستقیم دارند. این حرکت از طریق یک چرخ دنده و محوری به یک شماره‌انداز یا نمراتور رابطه دارد و به طبق گردش آن مقدار شماره‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.
این شماره‌ها هستند که میزان مصرف جریان الکتریکی را بر حسب واحد کیلو ولت ساعت نمایش می‌دهند؛ البته بجز رقم اول آن. البته قطعات دیگری هم همچون پیچ‌های تنظیم، آهنربای سرعت گیر و… هستند که نیازی به توضیح دادن آن‌ها در این بخش نخواهد بود.

سخن نهایی

برای خرید کنتور برق بایستی که پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها قیمت این محصول است. در واقع قیمت آن‌ها با توجه به قسمت‌هایی تشکیل دهنده و اجزای آن متفاوت خواهد بود. در نصب کنتور برق لازم است که نوع کنتور و کیفیت آن و تعداد طبقات و… توجه بسیاری زیادی داشته باشید. در نهایت لازم است بکوییم که در نصب این کنتورها لازم است که استانداردها و قواعدها را کاملا اصولی رعایت کنید لذا در غیر این صورت خسارت‌های زیادی ممکن است به وجود بیاید.

نصب کنتورهای تکفاز و سه فاز با هم متفاوت است بهتر است که برای نصب آن‌ها بایستی یک متخصص حرفه‌ای را استخدام کنید به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید چون ممکن است جان خود را به خطر بیندازید. فروشگاه اینترنتی الکتروجزایری عرضه کننده تمام کنتورهای برقی و تابلو کنتورها است که می‌توانید آن‌ها را با کیفیت و عملکردی بسیار عالی تهیه کنید.  درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، الکترو جزایری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی در تاریخ 4 آبان 1401

‫0/5 ‫(0 نظر)

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید