اجزای داخلی کنتور برق

قطعا شما نیز در منزلتان از کنتور برق استفاده می‌کنید. هرچند ممکن است از اجزای داخلی کنتور برق اطلاعاتی نداشته باشید اما این را می‌دانید که قطع و وصلی جریان برق خیلی اوقات ربط به همین دستگاه دارد. اما کار کنتور برق چیست و نسخه قدیم و جدید آن چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید. در پاسخ به قسمت اول سوال باید بدانید کنتور برق از تجهیزات مهم وبسیار کاربردی در صنعت برق و الکترونیک بوده و عملکرد آن در جهت اندازه گیری جریان الکتریکی مورد استفاده در هر ساختمان است.
وقتی گفتیم قدیمی و جدید منظورمان همان آنالوگ و دیجیتال بود که شاید به گوشتان آشنا‌تر باشد. این آنالوگ و دیجیتال نامی برای دو مدل از کنتورهای برق هستند که تا کنون در بازار عرضه شده اند. به آن کنتورهای قدیمی که همچنان در بسیاری از خانه‌ها موجود است آنالوگ و به کنتورهای جدید که حالتی دیجیتالی دارند نیز کنتور دیجیتال می‌گویند. این دو مدل کنتور از نظر ساختار اجزای داخلی کنتور برق و همینطور عملکرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. البته این را هم بدانید کنتور‌های آنالوگ در هر کشوری موجود نیست و این کنتور در کشور‌های اروپایی منسوخ شده است!

شماره تماس برای ارتباط مستقیم با فروشگاه الکترو جزایری

اجزای داخلی کنتر برق قدیمی

این کنتور را با نام کنتور برق تک فاز نیز می‌شناسیم. هر کنتور برق برای این که قادر باشد میزان مصرفی برق را به درستی اندازه گیری کند، از یکسری قطعات مهم و اجزا اصلی تشکیل شده است. این اجزای داخلی کنتور برق در کنتور‌های قدیمی با در کنار هم قرار گرفتن، باعث می‌شوند کارکرد کنتور در نشان دادن جریان برق کامل درست و دقیق باشد. در ادامه به (کادر رو به رو) برسی تک به تک این اجزا می‌پردازیم.

از مهمترین اجزای داخلی کنتور برق قدیمی تک فاز، همین بویین جریان است. نام دیگر بویین سیم پیچ هم است زیرا به دور هسته‌ای آهنی پیچ خورده و به همین دلیل میدان مغناطیسی‌ای با اتصال به جریان الکتریکی به وجود می‌آورد. سیم‌هایی که در این قطعه سیم‌هایی قرار دارند که به صورت گرد در تسمه‌ای به کار رفته اند. بویین جریان به طور کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش سیم پیچ جریان و بخش هسته که این دو به حالت سری به یکدیگر متصل شده اند.

در کنتور برق قدیمی علاوه بر اینکه بویین جریان وجود دارد یک بویین ولتاژ نیز وجود دارد که در مقایسه با بویین جریان سیم‌های نازکتر و سطح مقطع پایین‌تری دارد. تعداد دور در این بویین نیز بیشتر است. نحوه قرارگیری بویین ولتاژ در مدار، به صورت موازی است.

آهنربا نیز از دیگر اجرای داخلی کنتور برق قدیمی است. البته این نوع آهنربای که در کنتور برق به کار می‌رود از نوع مغناطیس دائم بوده و به صورت نعلی است.

این قطعه که حول محوری در چرخش است، از نظر ظاهری صفحه‌ای به شکل دایره است. جنس دیسک معمولا آلومینیوم است زیرا حالتی سبک و کم وزن دارد. علاوه بر سبکی وزن این جنس روی میدان بوبین‌های ولتاژ و جریان هیچ تاثیر منفی‌ای نمی‌گذارد. دیسک از نظر موقعیت مکانی به دو یاتاقان در بالا و پایین تکیه کرده است.

از دیگر قسمت‌ها باید به نمراتوور اشاره کنیم که کار آن قرائت کنتور است. این قطعه از چند چرخ دنده کوچک تشکیل شده که از عدد ۰ تا ۹ روی آن نوشته شده است. کار نمراتور نشان دادن میزان برق مصرفی بوده که از روی آن خوانده می‌شود.

تمامی قطعاتی که از آن نام بردیم همگی روی اسکلتی سوار شده اند.

در نهایت تمامی این اجزای داخلی کنتور برق را درون محفظه‌ای مخصوص با مقطعی به شکل مستطیل، دایره یا مربع قرار می‌دهند. جنس این محفظه کائوچویی بوده و وظیفه آن محافظت کردن از اجزای داخلی در برابر عوامل فیزیکی مخرب و شرایط آب و هوایی است.

اجزای کنتور برق

اجزای داخلی کنتور برق دیجیتال تک فاز و سه فاز

▶ برد پردازشی

این برد را می‌توان اصلی‌ترین قسمت در کنتورهای دیجیتال به شمار آورد. وظیفه آن دریافت اطلاعات، آنالیز داده‌ها و همچنین ثبت و نشان‌دادن نتیجه است. این برد هم در نوع تک‌فاز وهم در سه‌فاز وجود دارد.

▶ برد قدرت

این برد تنها در کنتور دیجیتالی سه‌فاز وجود دارد. برد قدرت در زیر برد پردازشی قرار دارد و از یک سو به برد پردازشی و از سویی دیگر به ترانس ct اتصال دارد. این برد به نحوی وظیفه‌اش محافظت و آسان‌سازی کار برد پردازشی نیز است.

▶ترانس ct

این ترانس وظیفه‌اش اندازه‌گیری جریان و تنظیم آن است. تعداد به کار رفته این ترانس‌ها در کنتور سه عدد است که تنها در کنتورهای سه‌فاز کاربرد دارند.

▶قاب

از دیگر اجزای داخلی کنتور برق که وظیفه حفاظت از تمامی اجزای دیگر را برعهده دارد همین قاب است. این قسمت بیشتر جنسی پلاستیکی دارد که البته با توجه به نوع کنتور و برد، قالب گیری و طراحی می‌شود. قالب مورد استفاده در کنتورهای دیجیتال سه‌فاز، معمولا دارای دو قسمت و در کنتورهای تک‌فاز دارای یک قسمت است.

اجزای داخلی کنتور برق دیجیتال
چگونگی روش اندازه‌گیری جریان در کنتور برق دیجیتال

ابتدا باید بدانید در کنتورهای دیجیتال محسابه بهای برق مصرفی به شکل متفاوتی انجام می‌شود. در تعرفه‌های کم‌بار، میان‌بار و اوج‌بار که همان پیک نامیده می‌شود قابل محاسبه است. عدد پایانی در کنتورهای دیجیتال مجموعی از هر سه تعرفه است با این تفاوت که هر تعرفه دارای ضریبی متفاوت بوده و قیمت هر تعرفه به طور جداگانه حساب می‌شود.
برای حساب کردن بهای مصرفی هر کدام از مشترکین در کنتور دیجیتال، ابتدا با خواندن تعرفه کم‌بار شروع کرده و ضرب در ۰.۲۵ کرده تا قیمت هر کیلووات برق مورد مصرف را بدست آوریم. عینا این کار را برای میان‌بار و پیک نیز تکرار کرده با این تفاوت که به جای ضریب ۰.۲۵ از ضریب‌های ۱.۲. ۵ استفاده می‌کنیم. در انتهای کار هر سه عددی را که بدست آمده با یکدیگر جمع زده و بهای مصرفی هر مشترک بدست می‌آید.
باتوجه به آشنایی با اجزای داخلی کنتور برق دیجیتال و قدیمی و همچنین اطلاع از نحوه عملکرد، انتخاب شما کدام است؟

سخن نهایی

مطمئناً می توانید از کنتور برق در خانه خود نیز استفاده کنید. اگرچه ممکن است از اجزای داخلی کنتور برق اطلاعی نداشته باشید، اما می دانید که اتصال و قطع جریان برق اغلب با این دستگاه همراه است. اما کنتور برق چه کار می کند و تفاوت نسخه قدیمی با جدید چیست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید. برای پاسخ به قسمت اول سوال باید بدانید که کنتور برق یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی در صنعت برق و الکترونیک است و وظیفه آن اندازه گیری جریان الکتریکی مصرفی در هر ساختمان می باشد.
وقتی گفتیم قدیم و جدید، منظور آنالوگ و دیجیتال بود که شاید برای گوش شما آشناتر باشد. آنالوگ و دیجیتال نام دو مدل کنتور برق است که تاکنون در بازار عرضه شده است. کنتورهای قدیمی که هنوز در بسیاری از منازل موجود است، کنتورهای آنالوگ و کنتورهای جدید که حالت دیجیتال دارند، کنتور دیجیتال نیز نامیده می شوند. این مدل های دو متری از نظر ساختار اجزای داخلی کنتور برق و همچنین عملکرد آنها با یکدیگر تفاوت دارند. البته این را هم بدانید که کنتورهای آنالوگ در هر کشوری موجود نیست و در کشورهای اروپایی این کنتور قدیمی است!

انتشار در تاریخ 26 آبان 1401

‫5/5 ‫(1 نظر)

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید