کنتورهای دیجیتال و آنالوگ به کنتورهای قدیمی و جدید هم معروف هستند که تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد، در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم:

» تفاوت اولی که بین این کنتورها دیده می‌شود این است که کنتورهای آنالوگ یک نمونه دستگاه مکانیکی هستند و در مکانی که سیم‌های برق را وارد ساختمان می‌کنند می‌توان آن را نصب کرد.

» کنتورهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که نمونه‌های قدیمی‌تر آن دارای یک سیستم مکانیکی شبیه به کنتور آنالوگ است که با استفاده از آن می‌توان جریان برق عبوری از سیم‌های برق سرویس دهنده را به داخل ساختمان اندازه گیری کرد. اما این کنتورها همچنان مجهز به مبدل آنالوگ به دیجیتال یا ADC هستند که میزان مصرف برق را سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند.

» در حالت کلی می‌توان گفت که تفاوت کنتور دیجیتال و آنالوگ در میزان دقت آن‌ها است. گاهی اوقات بایستی که مصرف برق به صورت کاملا دقیق اندازه گیری شود به این علت است که کنتورهای دیجیتال انتخاب می‌شوند چرا که گزینه بهتری است و دقت اندازه گیری آن بالا است.

با این وجود در اغلب موارد بجای این که اعداد کنتور به صورت دقیق ثبت شوند (این اعداد نشان دهنده میزان مصرف هستند)، بیشتر به این احتیاج است که تعداد خیلی زیادی از این مصارف را در یک دوره مشخص ثبت نمایند. برای مثال در شرکت برق لازم است که هر ماه این اعداد با حجم بالایی ثبت شوند، که در این صورت کنتورهای آنالوگ گزینه بهتری خواهند بود.     

یک کنتور  برق   آنالوگ چگونه کار می کند؟؟

یک کنتور برق آنالوگ چگونه کار می کند

یک مورد تفاوت کنتور دیجیتال و آنالوگ، این است که کنتور آنالوگ یک دستگاه مکانیکی است و در جایی که سیم‌های برق وارد ساختمان می‌شوند نصب می شود. کنتور معمولاً در یک محفظه شیشه ای محصور شده است و دارای یک دیسک فلزی در داخل آن است که وقتی مدارهای برقی داخل ساختمان جریان را از سیم های برق می گیرند، می چرخد. اگر دیسک را مشاهده کنید، می بینید در زمانی که مصرف برق کم است، مانند شب، دیسک کندتر و در زمان اوج استفاده، دیسک سریعتر حرکت می کند.

کنتورهای مکانیکی از دو سیم پیچ رسانا استفاده می کنند که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند. یک سیم پیچ تحت تأثیر جریان عبوری از هادی قرار می گیرد، و سیم پیچ دیگر تحت تأثیر ولتاژ عبوری از هادی قرار می گیرد. میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ ها یک دیسک آلومینیومی نازک را با سرعت کنترل شده به حرکت در می آورند. (آلومینیوم مغناطیسی نیست، اما در این مورد از طریق یک اصل به نام جریان گردابی حرکت می کند). دیسک یک سری چرخ دنده را می چرخاند که پنج عدد را که برق را بر حسب کیلووات ساعت ضبط می کنند، حرکت می دهد. به این مکانیسم شاخص می گویند.

مصرف برق شما توسط یک کارمند خدمات شهری که برای خواندن اعداد روی صفحه به خانه ی شما مراجعه می کند، به صورت دستی نوشته می شود. یک کنتور برق آنالوگ را نمی توان از راه دور خواند. مصرف برق ساختمان شما با کم کردن اعداد ماه گذشته از قرائت این ماه محاسبه می شود.

یک مشترک باهوش می‌تواند یاد بگیرد که این شماره‌ ها را بخواند تا میزان مصرف برق خود را بسنجد و مطمئن شود که هزینه‌های خدمات شهری دقیق هستند.


فروشگاه الکترو جزایری عرضه کننده انواع کنتور برق دیجیتال و آنالوگ بسیار با کیفیت می‌باشد.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 02133903256 تماس حاصل فرمایید.


و تفاوت کنتور دیجیتال و آنالوگ این جا است که کنتورهای برق دیجیتال انواع مختلفی دارند. مدل قدیمی‌تر شامل یک سیستم مکانیکی مشابه کنتور آنالوگ است که جریان الکتریکی عبوری از سیم‌های برق سرویس دهنده به داخل ساختمان را اندازه‌گیری می‌کند، اما همچنین دارای مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) است که میزان مصرف برق را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند.

نوع جدیدتر کنتور برق دیجیتال دارای سنسورهای AC (جریان متناوب) است که ولتاژ و آمپر را در سیم های ورودی تشخیص می دهد. این نوع کنتور دیجیتال کمی دقیق تر از مدل های مکانیکی یا ADC است.

به جای شماره گیر ها، کنتور دیجیتال یک صفحه نمایش الکترونیکی دارد که شما یا یک سرویس دهنده می توانید آن را از روی صفحه کنتور بخوانید، یا این اعداد می توانند به شکل سیگنال با فرکانس بالا به شرکت برق ارسال شوند.

در جایی که یک خانه یا کسب‌وکار مجهز به پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های مولد بادی است که برق را به شبکه انرژی ارسال می‌کنند، کنتور دیجیتال میزان مصرف خالص را ثبت می‌کند.

بنابراین می توان اظهار داشت تفاوت کنتور دیجیتال و آنالوگ در یک کلمه خلاصه می شود: دقت. اکثر مواقع نیاز است تا مصرف برق به شکل دقیق اندازه گیری شود که همین دلیل یک کنتور دیجیتال را تبدیل به انتخاب بهتری می کند. با این حال، برخی از موارد به جای نیاز داشتن به ثبت بسیار دقیق اعداد کنتور که نشان گر میزان مصرف هستند، بیشتر به این موضوع نیاز دارند که تعداد بسیار بسیار زیادی از این مصارف را در دوره های مشخص ثبت کنند، به عنوان مثال شرکت برق هر ماه نیاز به ثبت این اعداد در حجم انبوه دارد؛ که در این حالت یک کنتور آنالوگ انتخاب بهتری خواهد بود.

تفاوت مزایای کنتور دیجیتال نسبت به کنتور آنالوگ

تفاوت مزایای کنتور دیجیتال نسبت به کنتور آنالوگ

در ابتدا بهتر است بگوییم که از سال 1386 تقریبا اکثر کنتورهایی که برای مشترکین نصب شدنمونه‌های دیجیتالی بودند و از آن سال به بعد نصب کردن کنتورهای آنالوگ برای مشترکین مجاز نبود. اساسا نصب این کنتورها در مرکز استان یعنی تهران زودتر از سایر استان‌ها آغاز شد بنابراین پوشش این کنتورها برای شهر تهران بیشتر از سایر مناطق کشور است.

کنتورهای دیجیتالی میزان مصرف مشترکین را در سه بازه اصلی تقسیم بندی می‌کنند. در واقع کنتورهای دیجیتال می‌توانند که میزان تعرفه‌هارا بر حسب قرار گرفتن در هر یک از بازه‌های زمانی پیک باری، میان باری، کم باری محاسبه کنند. گفتنی است که بازه میان باری از صبح تا ساعت 7 بعد از ظهر است و بازه کم باری از شب تا صبح است. تمام این موارد مزیت‌های کنتور دیجیتالی هستند که کنتورهای آنالوگ از آن‌ها بهره نمی‌برند.

گفتنی است که عمده مشترکین صنعتی بزرگ در استان تهران هستند یعنی حدود 70 درصد از کنتورهای کنترل از راه دور بهره می‌برند. با استفاده از این کنتورها امکان کنترل دائمی از راه دور، قرائت از راه دور، اعلام میزان بار به مشترک و خاموشی در هنگام افزایش مصرف وجود خواهد داشت. بنابراین با توجه به آنچه که بیان شد می‌توان به برتری کنتورهای دیجیتال پی برد و دلیل استفاده از این کنتورها را به خوبی درک کرد.

سخن پایانی

در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که مصرف بهینه انواع انرژی یک اصل از اصول مهم برای توسعه دادن جامعه است که استفاده از کنتورهای دیجیتال هم یک فناوری نوین جهانی است که این روزها استفاده از آن یک امر ضروری است؛ و برای رسیدن به یک کیفیت مطلوب و کمیتی مطلوب از خدمات ناچار به استفاده از این کنتورها هستیم. اگر می‌خواهید مصرف کمی داشته باشید، کارشناسان توصیه می‌کنند در ساعت اوج باری از وسایل پرمصرف استفاده نکنید و در طول این ساعات از الگوی مصرف بهینه بهره ببرید. لازم به ذکر است می‌توانید انواع مختلف کنتور برق را از فروشگاه اینترنتی الکتروجزایری تهیه کنید که کیفیت عملکرد و کیفیت ساختار منحصر به فردی دارند و قیمتی رقابتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

5 اردیبهشت 1401

‫0/5 ‫(0 نظر)

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید