شماره بدنه کنتور برق

امروزه استفاده از قبض‌های کاغذی برای بیان میزان مصرف برق و هزینه‌های پرداختی روشی منسوخ شده تلقی می‌شود. این امر در کنار  تمام مزایای خود می‌تواند معایبی را  نیز به دنبال داشته باشد، مثلاً ممکن است بعداً شماره پیامک قبض پرداختی از گوشی تلفن همراه مصرف‌کننده پاک شود. در این حال فرد نمی‌داند باید چه مقداری را به‌عنوان هزینه پرداخت کند و اگر اقدام کارسازی نکند ممکن است با قطعی برق مواجه شود. در این حالت شماره بدنه کنتور برق به کاربران برای پرداخت قبوض حاصل از مصرف کمک می‌نماید.

هنگامی که کاربران برای پرداخت قبوض برق خود با مشکل مواجه شوند و از میزان مصرف و هزینه پرداختی آگاهی نداشته باشند باید از شماره بدنه کنتور برق استفاده نمایند. هر کنتور با توجه به نوع خود دارای یک شماره بدنه است. در اکثر کنتور‌ها شماره بدنه در قسمت تحتانی کنتور است که توسط یک لیبل زردرنگ به بدنه کنتور الصاق و روی آن حکاکی شده است.

 همان‌طور که بیان نمودیم بسته به نوع کنتور برق، جدید و قدیمی بودن آن جای شماره بدنه نیز می‌تواند متفاوت باشد. اما باید گفت عموماً شماره بدنه کنتور در کنار یک بارکد و با کلمه MSD آغاز می‌شود. پس از اینکه کاربران شماره بدنه کنتور خود را دریافت نمودند باید آن را به شماره 1521 پیامک کنند. این شماره شناسه‌های قبض برق مورد نظر را در اختیار آنها می‌گذارد.

به طور کلی محل قرارگرفتن شماره بدنه کنتور می‌تواند متفاوت باشد؛ اما تشخیص آن سخت نبوده و بهتر است به بارکد اطراف آن دقت شود. از سوی دیگر سایر ارقام و مشخصات هک شده به روی کنتور ارقام دقیقی نبوده و یا اینکه ارقام بسیار کوتاهی هستند که نمی‌توانند به‌عنوان شماره بدنه قرار گیرند. پس باید به دنبال عددی باشیم که مفهوم  شماره بدنه کنتور را برساند.

شناسه پرداخت و شناسه قبض چیست و چه کاربردی دارند؟

امروزه قبوض اینترنتی جای قبوض کاغذی را گرفته‌اند. در واقع با اینترنتی شدن قبوض برق، از شناسه قبض و شناسه پرداخت در پرداخت قبوض اینترنتی استفاده می‌شود. با استفاده از این دو شناسه اطلاعات لازم درمورد قبض‌ها به دست آمده و همچنین می‌توان بدون مراجعه به بانک برای پرداخت آنها اقدام نمود. البته این دو شناسه با یکدیگر تفاوت خواهند داشت که ما در ذیل به آن اشاره می‌کنیم.

شناسه پرداخت

شناسه پرداخت دربردارنده اطلاعاتی مثل مبلغ قبض برق، سال و دوره استفاده است. در حقیقت نوع و میزان استفاده از برق در ارقام شناسه پرداخت تأثیرگذار خواهد بود. پس این رقم و شناسه همواره بر اساس میزان مصرف دوره تغییر خواهد کرد و یک مبلغ ثابتی نخواهد ماند. میزان مصرف و هزینه قابل پرداخت از اولین ارقام درج شده در شناسه پرداخت حاصل می‌شود در حقیقت با حذف 3 صفر از سمت راست عدد، ارقام باقی مانده به‌عنوان شناسه ثبت می‌شود.

شناسه قبض

به کمک شناسه قبض می‌توان از کد شرکت و شماره اشتراک آن، خدمات ارائه شده در حوزه آب و برق و گاز و رقم کنترلی مطلع شد. وجود شناسه قبض سبب می‌شود تا هزینه‌های اشتراک به‌صورت ماهیانه پرداخت شود. شناسه‌های قبض از 6 الی 13 رقم تشکیل شده‌اند. شناسه قبض نشان می‌دهد که قبض از چه نوعی، متعلق به کدام شرکت و شماره اشتراک مشتری است.

شماره بدنه کنتور برق کجاست؟

کاربرد شناسه قبض و شناسه پرداخت

شناسه‌های قبض و شناسه پرداخت این امکان را به مشتریان می‌دهند تا در مدت‌زمان کوتاهی از میزان قبوض پرداختی خود آگاهی یابند. به بیانی دیگر شناسه‌ پرداختی و شناسه قبض نه‌تنها در کاهش قبوض کاغذی و حفظ محیط زیست نقش زیادی دارند؛ بلکه رهگیری و ردیابی پرداختی‌های صورت‌گرفته در این زمینه را نیز تسهیل کرده‌اند. همچنین این شناسه قبض و پرداخت یکی از بهترین راه‌ها برای وصول مطالبات مالی سازمان‌ها تلقی می‌شود.

مشاهده قبض برق از شماره بدنه کنتور

زمانی که متوجه شدید شماره بدنه کنتور برق کجاست بایستی آن را یادداشت کنید و در صورت لزوم آن را به سامانه 1521 اعلام کنید. برای این که شناسه قبض را دریافت کنید وجود شماره بدنه کنتور برق لازم و ضروری است. توجه کنید که مدتی است سسامانه 1521 دچار اختلال شده است و شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود همچون برق من، شناسه قبض را دریافت کنید. در صورتی که نتوانستید هیچ کدام از روش‌های ذکر شده را انجام دهید می‌توانید که به اداره برق مراجعه کنید که با ارائه شماره بدنه کنتور می‌توانید شناسه قبض را دریافت کنید.  

شناسه پرداخت و شناسه قبض چیست و چه کاربردی دارند؟

در هر شناسه پرداخت معمولا اطلاعاتی نظیر سال، دوره، مبلغ برق جا داده شده است. و اما شناسه قبض هم یک کد حاوی اطلاعاتی همچون نوع خدمت (برق و گاز و آب) است که تعیین کننده شماره اشتراک و کد شرکت مربوطه است. وجود این شناسه قبض و شناسه پرداخت باعث می‌شود که بتوانید هزینه‌های اشتراک را به صورت ماهانه پرداخت کنید. در واقع با توجه به طول دوره و میزان مصرفی که دارید شناسه پرداخت شما متفاوت  خواهد بود. گفتنی است که تمام قبض‌های هر شهر دارای شناسه پرداخت و شناسه قبض هستند چرا که در دو پرداخت حضوری و اینترنتی کاربرد دارند.

نکته قابل توجه این است که رقم‌هایی که در شناسه پرداخت هستند تعیین کننده مبلغ پرداختی هستند که در هر قبضی درج می‌شوند. شناسه‌ها مجهز به دو رقم کنترل هستند بنابراین در صورتی که مشترک یک شماره را اشتباهی وارد کند با محاسبه کردن آن رقم کنترل، عدد وارد شده اشتباه را تشخیص می‌دهند و پیغام خطا داده می‌شود. در این صورت از مشتری درخواست می‌کنند که دوباره شماره را به درستی وارد کند.

مشاهده قبض برق از شماره بدنه کنتور

دریافت قبض برق از طریق شماره بدنه کنتور

وجود شماره بدنه کنتور برق زمانی لازم است که قصد پرداخت هزینه قبض را داشته باشید. حال که می‌خواهید قبض را پرداخت کنید شناسه‌ای در دستتان نیست و نمی‌دانید چه کنید. یک روش ساده و کاربردی وجود دارد که به راحتی می‌توانید این شناسه را به دست بیاورید.
با استفاده شماره بدنه کنتور برق می‌توانید که شناسه قبض را پیدا کنید و سپس پرداخت قبض را انجام دهید. برای انجام این کار لازم است که به طرف کنتور برق بروید. شماره بدنه کنتور یک رشته عدد افقی یا عمودی است که گاهی اوقات هم زیر بارکد روی کنتور درج شده است. توجه کنید که کنتور برق‌های قدیمی دارای بارکد نیستند و فقط شماره بدنه کنتور است که روی آن حک شده است. دریافت قبض برق از طریق شماره بدنه کنتور برق معمولا به دو صورت با برنامه (برق من) و بدون برنامه انجام می‌شود. که هر کدام از این روش‌ها روند خاص خودشان را دارند. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

لیست روش‌های پرداخت قبض برق

معاون امور توزیع شرکت برق کشور دستوری صادر کردند که محتویات داخل آن متوقف شدن قبض‌های کاغذی را بیان می‌کرد. با قبض‌هی کاغذی مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌آمد مثلا برای پرداخت بدهی برق و یا تغییر نام قبض برق به شناسه‌ای دسترسی نداشتند. برای رفع این مشکل روش‌های زیادی در نظر گرفته شد که بهترین روش همان دریافت قبض توسط شماره کنتور بود. با استفاده از این شماره کنتور نمی‌توان که به صورت مستقیم قبوض را پرداخت کرد اما برای آن راه حل‌های کاربردی زیادی وجود دارد. پس از این که شماره روی بدنه کنتور خودتان را پیدا کردید می‌توانید به روش‌های زیر برای پرداخت آن مراجعه کنید.

▶ دریافت شناسه قبض برق با رجوع به سایت شرکت توزیع نیروی برق
▶ دریافت شناسه قبض برق با برنامه «برق من»
▶ دریافت شناسه قبض برق با استفاده از تلفن گویا
▶ دریافت شناسه قبض برق با مراجعه حضوری به اداره برق
هر کدام از این روش‌ها فرآیند اجرایی خاص خود را دارند که بایستی انجام شوند. اما بهترین روش که زمان کمتری هم صرف آن می‌شود نصب برنامه برق من است. با نصب این برنامه مدت زمان کمتری صرف این پرداخت می‌شود و نیازی نیست که شلوغی اداره برق را تحمل کنید و منتظر بمانید. تنها کاری که باید انجام دهید نصب برنامه روی گوشیتان است.

گرفتن قبض برق از طریق شماره کنتور بدون برنامه

بسیاری از افراد به موبایل دسترسی ندارند و یا اگر دسترسی دارند، اندروید نیست یا اینترنت ندارد و… به هر حال نمی‌توانند برنامه برق من را نصب کنند. در صورتی که امکان نصب این برنامه برای شما سخت است راه حل‌های دیگری هم وجود دارد که پرداخت قبض را برای شما راحت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که با شماره ۱۲۱ تماس بگیرید این شماره به فوریت‌های برق استان تهران مربوط می‌شود.
زمانی که با ۱۲۱ تماس گرفتید و ارتباط برقرار شد بایستی به داخلی خدمات مشترکین متصل شوید. عدد مربوط به این بخش را فشار دهید تا اپراتور آن را متصل کند. حال اپراتور شماره بدنه کنتور را از شما می‌خواهد و شما با ارائه دادن آن می‌توانید که قبض خود را پرداخت نمایید.

شماره بدنه کنتور برق قدیمی کجاست؟

پرداخت قبض برق از طریق مراجعه حضوری

گاهی اوقات تمام دسترسی‌ها قطع می‌شود و امکان پرداخت اینترنتی و تماس هم وجود ندارد. در این صورت به روشی دیگر می‌توانید که شناسه قبض برق خود را به دست بیاورید. برای این کار می‌توانید به شرکت توزیع برق یا اداره برق استان یا شهرستان خود مراجعه کنید. پس از مراجعه به کارشناس مربوطه بگویید که اطلاعات قبض شما را در اختیارتان بگذارد.
برای این کار بایستی مدارک هویتی خود را به همراه داشته باشید؛ یعنی وجود کارت ملی یا شناسنامه، سند مالکیت ساختمان یا اجاره نامه و… ضروری است. قبل از این که به اداره برق مراجعه کنید از روی کنتور برق خود عکس بگیرید و سپس تمام مدارک ذکر شده را به همراه داشته باشید.
در این صورت است که به مشکلی بر نمی‌خورید و نیازی نیست که برای برداشتن مدارک دوباره به سمت خانه برگردید و خسته شوید. زمانی که شناسه پرداخت قبض و یا اطلاعات روی قبض را دریافت کردید آن‌ها را بردارید تا در صورت نیاز همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

سخن نهایی

در این مطلب از الکترو جزایری سعی کردیم به صورت دقیق بگوییم که شماره بدنه کنتور برق کجاست و متوجه شدید که شماره بدنه کنتور برق چقدر مهم است و با استفاده از آن می‌توان که به شناسه پرداخت قبض برق دسترسی داشت. روش‌های مختلف پرداخت قبض برق را به شما شرح دادیم تا هیچ مشکلی در پرداخت وجود نداشته باشد. توصیه می‌کنیم برای کاهش بیماری‌های ویروسی رایج به ادارات و مکان‌های شلوغ مراجعه نکنید. حتی الامکان تلاش کنید کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهید که در حفظ سلامتی خود و خانوادتان موثر واقع شده باشید. برای روفع این مشکل بهترین روش نصب برنامه برق من است که کار را برای شما راحت می‌کند.

بروزرسانی در تاریخ 7 آبان 1401

‫1/5 ‫(1 نظر)

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید