کنتور برق یا انرژی سنج دستگاهی است که میزان انرژی الکتریکی مصرف شده توسط ساختمان یا تجهیزات برقی را اندازه گیری می کند. شرکت های برق از کنتورهای الکتریکی نصب شده در محل مشتریان برای اندازه گیری انرژی الکتریکی تحویل داده شده به مشتریان خود، برای محاسبه ی صورتحساب استفاده می کنند. کنتور ها معمولا بر حسب کیلووات ساعت کار می کنند.

شرکت آب و برق بر اساس قرائت ماهانه یک کنتور برق هزینه برق مصرفی شما را شما مشخص می کند. این کنتور می تواند یک کنتور آنالوگ مکانیکی باشد که ماهانه توسط یک کارمند خدمات شهری که از خانه شما بازدید می کند خوانده می شود، یا یک کنتور دیجیتال جدیدتر که ممکن است اطلاعات را از طریق اینترنت یا سیگنال های رادیویی ارسال کند.

اصلی ترین دلیل نصب یک کنتور برای یک مشترک برق، همان طور که مشخص است، محاسبه ی میزان برق مصرف شده توسط مشترک می باشد تا با استفاده از اطلاعاتی که به شکل خودکار بر روی کنتور ضبط می شود، میزان مصرف مشخص شده و به همان اندازه هزینه های مربوطه محاسبه شده و به اطلاع مشترک رسانده شود. اما نصب کنتور می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد که در ادامه بررسی خواهد شد.

روش خواندن کنتور برق

روش خواندن کنتور برق

برای مشترکان خانگی خواندن کنتورهای برق ممکن است دشوار باشد، به همین علت شرکت برق به منظور راحتی کار، به وسیله‌ی تکنولوژی‌های جدید امکان قرائت مصرف برق را برای عموم فراهم ساخته است. از این رو پس از دریافت پیامک از سوی شرکت برق که در زمان بندی مشخصی برای هر یک از مشترکان ارسال می‌گردد، می‌بایست با نظر به راهنمای ابلاغ شده و حفظ نکات ایمنی نسبت به ثبت کیلووات ساعت کنتور برق اقدام نمود.


شما میتوانید برای خرید کنتور برق به فروشگاه الکترو جزایری مراجعه کنید و یا با شماره 02133903256 تماس حاصل فرمایید.


برای این منظور می‌توان با استفاده از شماره بدنه سریال کنتور اشاره شده در پیامک ارسالی، کنتور خود را شناسایی نمائید. در کنتورهای دیجیتال سه تعرفه می‌تاون از طریق فشردن دکمه‌ی نمایشگر و مشاهده‌ی ساعت، تاریخ و تعرفه، جمع مصارف اعداد، تعرفه میان باری، اوج بار و کم باری را ثبت کرد و با یکی از شیوه‌ها شماره‌های یاداشت شده را ارسال نمائید. کارکرد کنتور در کنتورهای مکانیکی تک تعرفه را می‌توان بدون در نظر گرفتن رقم آخر سمت راست ثبت نموده و با یکی از روش‌های زیر ارسال شود:

روش محاسبه قبض برق کنتور

کیلووات ساعت در حقیقت همان میزان مصرف یک ابزار برقی 1000 واتی در مدت زمان یک ساعت می‌باشد. برحسب مصرف و مقدار وات مصرفی وسایل برقی در ارقامی که با استفاده از کنتور ثبت می‌شود، یک کیلو وات ساعت برق مصرف شده است. در کنتورهای قدیمی در برابر هر 375 دوری که خواهد زد، یک کیلووات ساعت برق را در نظر می‌گیرد. در کنتورهای قدیمی یا همان کنتورهای تک تعرفه کلیه مصرف برق به شکل میان باری مورد محاسبه قرار می‌گیرد. چرا که در این نوع کنتورها زمان مصرف برق قابل تشخیص نبوده که در زمان اوج مصرف بوده یا خیر.

به کنتورهای دیجیتالی در اصطلاح سه زمانه گفته می‌شود. به این علت که در این گونه کنتورها یک عدد زمان سنج قرار گرفته است که مصرف برق را به تفکیک در سه محدوده‌ی زمانی اوج بار، میان باری و کم باری ارزیابی می‌کند. اوج بار به مفهوم ساعت‌هایی است که بیشترین فشار روی شبکه برق وجود داشته و در این بازه بیشترین تعداد مصرف کنندگان خانگی از برق استفاده می‌نمایند. برای مثال پس از ساعت 11 شب که عموم مردم در خواب هستند، زمان کم باری بوده که این بازه‌های زمانی در نیمه اول سال و نیمه دوم سال به طور کامل متفاوت هستند.

کنتورهای سه زمانه و نحوه محاسبه آن

به کنتورهای دیجیتالی که قادر هستند در سه زمان متفاوت اطلاعات میزان مصرف مشترکان را اندازه‌گیری نماید، کنتور سه زمانه گفته می‌شود. این قبیل کنتورها به این علت که مصرف را به شکل تفکیک در سه محدوده اوج بار، میان باری و کم باری مورد محاسبه قرار می‌دهد، دارای اهمیت بسیاری هستند.

در قبض‌های امروزی که براساس سیستم کنتور سه زمانه ابلاغ می‌شوند، میزان مصرف مشترکین از سوی کنتور در سه محدوده زمانی ارزیابی شده و قبض آن نیز صادر می‌شود. کنتورهای سه زمانه از یک دکمه برخوردار هستند که با فشردن آن می‌توان تاریخ و ساعت، علاوه بر این به میزان مصرف در اوج بار، میان باری و کم باری را ملاحظه کرد. در این نوع کنتورها سه شماره بعد از تاریخ و ساعت قرار دارد که هر یک به یک محدوده زمانی مربوط است. هر سه این ارقام را می‌بایست یادداشت نمائید و با استفاده از شیوه‌هایی که در بالا بیان شد به شرکت برق اعلام کنید. در این شیوه می‌توان برحسب تعرفه‌ای که برای هر یک از سه محدوده زمانی وجود داشته، با نظر به پله‌های مازاد، هزینه آن را ارزیابی نمود. پس از آن به جدول مازاد مصرف مراجعه می‌نمائیم که ضریب‌های متفاوتی دارد. در حقیقت هزینه کل مصرفی از طریق این جدول محاسبه می‌گردد اما در ازای مصرف در بازه اوج بار، میزان مصرفی در یک عدد ضرب شده و اضافه می‌شود. در ساعات کم باری نیز به علت کم مصرف بودن، تخفیفی لحاظ خواهد شد.

اهمیت کنتور ها در چیست

اکثر کنتورهای برق نصب شده، کنتورهای آنالوگ هستند که واحدهای نمایشگر برای خواندن میزان برق مصرف شده، در نظر گرفته شده است

اولاً، با نظارت بر مصرف انرژی ساختمان‌ها و تجهیزات، اپراتورها می‌توانند فوراً تشخیص دهند که چه مشکلی در ساختمان وجود دارد. ثانیا، هنگامی که صحبت از به حداکثر رساندن بهره وری انرژی می شود، ممیزی انرژی تنها راه حل است. کنتوری که مصرف انرژی را در زمان ردیابی می کند، می تواند میزان دقیق مصرفی هر مشترک را مشخص کند.

در واقع کنتور برق وسیله ای است که برای اندازه گیری مصرف انرژی الکتریکی یک خانه، ساختمان یا سایر وسایل برقی استفاده می شود. آنها به منظور ارائه صورت حساب دقیق به مشتریان استفاده می شوند.

کنتورهای آنالوگ، از سیم پیچ ها و چرخ دنده های مختلفی استفاده می کنند، اما عملکرد آن را می توان به یک موتور الکتریکی تشبیه کرد. جریان الکتریکی که از سیم پیچ ها رد می شود، میدان های مغناطیسی متغیری را ایجاد می کند که باعث واکنش یک دیسک فلزی به آن می شود. با کمک یک آهنربای دائمی، دیسک متناسب با مقدار برق مصرف شده می چرخد. حرکت آن چرخ دنده هایی را می چرخاند که در نهایت میزان مصرف را روی یک صفحه ساعت مانند نشان می دهد.

کنتورهای دیجیتال به سادگی تعداد کیلووات ساعت برق مصرف شده را نشان می دهند. توجه به این نکته مهم است که نه کنتورهای دیجیتال و نه آنالوگ در ابتدای ماه تنظیم مجدد نمی‌شوند، شرکت برق شروع را از انتهای ماه کم می‌کند تا بفهمد چقدر باید صورت‌حساب خانوار را دریافت کند. کنتورهای دیجیتال معمولا توان برقراری ارتباط مستقیم با شرکت برق را دارا هستند.

نحوه ی محاسبه ی مصرف برق بر حسب کیلووات ساعت

کنتورهای تک زمانه و محاسبه آن

کنتورهای قدیمی یا کنتورهای تک زمانه، کنتورهایی هستند که در ایام گذشته برای منازل در نظر گرفته شده بودند. این نوع کنتورها مصرف برق را در تمامی ساعات به یک شکل گزارش می‌کنند و همین عامل باعث می‌شد تا در هر ساعت از شبانه روز، هزینه مصرفی به یک حالت محاسبه شود. در شرایطی که مصرف برق در برخی ساعات از شبانه روز با یکدیگر دارای تفاوت است.

در کنتور تک زمانه میزان مصرف با نظر به میانگین روزانه مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در این شیوه هر میزان مصرفی که یک کنتور داشته با میانگین به این روش محاسبه می‌گردد که میانگین مصرف روزانه و میانگین مصرف 30 روزه را مساوی گرفته و مازاد آن نیز به شکل پلکانی افزایش خواهد یافت. به طور مثال چنانچه بخواهیم مصرف برق براساس میانگین مصرف را در 100 ضرب کنیم، مصرف مازاد را می‌بایست بر اساس افزایش قیمت ثبت شده در قبض محاسبه کنیم. مصرف اضافه به شکل پلکانی از 0 تا 100 دارای یک ضریب است. از 100 تا 200 یک ضریب دیگر و از 200 تا 300 نیز ضریب دیگری خواهد داشت. این ضرایب کماکان در پی افزایش مصرف بالاتر رفته و خانوار پر مصرف می‎بایست میزان مصرف را با توجه به جدول محاسبه نماید. جدول ضرایب مازاد مصرف را می‌توان در سایت شرکت توزیع برق مشاهده نمود . یکی دیگر از هزینه‌ها آبونمان است که می‌بایست همراه با قبض پرداخت شود. آبونمان یک حق اشتراک بوده و مختص هزینه‌های تعمیر، نگهداری و بهسازی خطوط انتقالی برق از تمامی مشترکان دریافت می‌شود.

نحوه ی محاسبه ی مصرف برق بر حسب کیلووات ساعت

اعدادی که بر روی کنتور به نمایش در می آیند، دارای الگوریتم خاصی بوده و توسط بازرسان شرکت برق پس از بازدید ثبت می گردند. موضوع مهمی که در این میان دارای اهمیت است، این است که کنتور های مختلف معمولا به بررسی الگوریتم مربوطه خواهد بود.

هر نوع کنتوری که داشته باشید، این دستگاه میزان برق مصرفی شما را بر حسب وات یا به طور مشخص تر، کیلووات ساعت اندازه گیری می کند. یک وات حاصل ضرب ولتاژ و آمپر (یا جریان) در یک مدار الکتریکی است:

ولت x 1 1آمپر = 1 وات.

اما این فرمول صرفاً اندازه گیری پتانسیل الکتریکی را نشان می دهد. برای اندازه گیری مصرف واقعی انرژی، باید یک عنصر زمان اضافه کنید. بنابراین، مصرف برق، اندازه گیری وات مورد استفاده در یک دوره زمانی است. الگوریتم محاسبه ی کنتور برق، میزان مصرف برق شما را بر حسب کیلووات ساعت ثبت می کند. به عبارت ساده،

 1 کیلووات ساعت = 1000 وات ساعت.

به عنوان مثال، اگر یک لامپ 100 وات را به مدت 10 ساعت روشن کنید، مصرف انرژی برابر با 100 وات در 10 = 1000 وات (یا 1 کیلووات ساعت) محاسبه می شود. این معادلات پیش پا افتاده هستند و هر کسی می تواند آن را با یک ماشین حساب ساده انجام دهد.

7 اردیبهشت 1401

‫3.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

13 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید