تنها راه قانونی برای غیرفعال کردن کنتور دیجیتال خاموش کردن دکمه ارائه شده روی کنتور است. اما راه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. یکی از اصلی ترین و رایج ترین این روش ها در ادامه بررسی خواهد شد.

کنتور برق دیجیتال چگونه کار می کند؟

کنتورهای دیجیتال برق انواع مختلفی بدارند. مدل قدیمی‌تر شامل یک سیستم مکانیکی شبیه به یک سیستم آنالوگ است که جریان الکتریکی را که از طریق سیم‌های سرویس به داخل ساختمان می‌گذرد اندازه‌گیری می‌کند، اما همچنین دارای مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) است که مصرف برق را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند.
جدیدترین نوع کنتور برق دیجیتال دارای سنسورهای AC (جریان متناوب) است که ولتاژ و آمپر سیم های ورودی را تشخیص می دهد. این نوع کنتور دیجیتال کمی دقیق تر از مدل های مکانیکی یا ADC است.

به جای شماره گیری، کنتور دیجیتال یک نمایشگر الکترونیکی دارد که شما یا سرور می توانید آن را از روی صفحه کنتور بخوانید یا این اعداد را می توان به عنوان سیگنال فرکانس بالا به شرکت برق ارسال کرد. هنگامی که یک خانه یا کسب و کار مجهز به پنل های خورشیدی یا توربین های بادی است که برق را به شبکه تغذیه می کند، کنتور دیجیتال مصرف خالص را ثبت می کند. این کنتورها مانند کنتورهای آنالوگ دارای دکمه ای برای غیرفعال کردن کنتور هستند.

کنتور برق دیجیتال چگونه کار می کند؟

 

نحوه غیرفعال کردن کنتور با استفاده از آهنربا

اگر آهنربا را در نزدیکی کنتور دیجیتال قرار دهیم چه اتفاقی می افتد؟ در قدیم که فقط دیسک های متر متحرک وجود داشت (مربوط به متر آنالوگ؛ دیسک یک سری چرخ دنده می چرخاند که پنج عدد را که قدرت را بر حسب کیلووات ساعت ثبت می کنند حرکت می دهند، به این مکانیسم مکانیزم نشان دهنده می گویند). به نظر می‌رسد برخی افراد سوراخ‌های کوچکی در جعبه‌های سگک ایجاد کرده‌اند و با باز کردن مسیر ورود عنکبوت‌ها به داخل کنتور، با استفاده از تاری که ایجاد کرده‌اند، سعی در کاهش سرعت کنتور داشته‌اند.البته این درست نبود، اما همیشه افرادی بوده اند که سعی کرده اند بدون زحمت به چیزی برسند.

همچنین از دیگر روش های از کار انداختن کنتور، گویا برخی از افراد از جوشکاری استفاده می کنند و این کار دلیل این می شود که دیسک متحرک کنتور به صورت معکوس کار کند، اما این روش بستگی به محل ایجاد جوش و شدت جریان آن دارد. مشخصا این روش نیز چندان درست نبوده و بهتر است صورت نپذیرد.

حال نحوه از کار انداختن کنتور دیجیتال بررسی خواهد شد، اگر ترانسفورماتورهایی در داخل کنتور دیجیتال وجود داشته باشد، قرار دادن آهنربا در مجاورت این ترانسفورماتور (تا حد امکان نزدیک به آن)، می‌تواند باعث شار بیش از حد در هر نیم سیکل شود، و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تأثیری مانند دیود در الکترونیک کنتور شود و اگر این کنتور های دیجیتال طوری طراحی شده باشند تا هارمونیک ها ایجاد شده را برای محاسبه مصرف انرژی حذف کنند، در این صورت آهنربا به این شخص کمک می کند تا هزینه کمتری برای برق بپردازد.


برای مشاهده و خرید انواع کنتور برق با کیفیت به وبسایت الکتروجزایری مراجعه کنید و یا با شماره 02133903256 تماس حاصل فرمایید.


البته ممکن است این کنتور یک مدار تشخیص برای هارمونیک های بالا نیز داشته باشد و پیامی را به دستگاه بفرستد که بگوید سطح هارمونیک خیلی بالاست. در این حالت یک سرویسکار ممکن است این آهنربا را کشف کند. البته برخی از تولیدکنندگان آی‌سی متر دیجیتال یک مدار خاص را به آی‌سی‌های خود اضافه کرده‌اند، دلیل این موضوع این است که آنها نیز به این موضوع فکر کرده‌اند و راهکاری نیز برای آن یافته اند.

آن چه که درست تر است، این است که همه برای برق خود هزینه ی کامل را بپردازند، اگر جلوی این ترفند ها گرفته نشود، ممکن است تعداد زیادی از مشترک های برق از آنها استفاده کنند.

کنتورها باید با الزامات CBIP-304 و اصلاحات آن که برای جلوگیری از دستکاری با آهنرباهای خارجی طراحی شده اند، مطابقت داشته باشند. کنتور باید در برابر دستکاری با استفاده از آهنرباهای خارجی مصون باشد. در اصل این موضوع بیانگر این اصل است که کنتورهای دیجیتال باید طوری طراحی شوند که حتی با استفاده از آهنربا نیز ضد دستکاری بوده و مصرف دقیق برق را برای هر مشترک ثبت کنند.

‫3/5 ‫(1 نظر)

13 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید