کنتور برق سه فاز

یکی از کنتورهای برق فرعی که می‌توان آن را نام برد کنتور برق سه فاز است. این کنتور می‌تواند که میزان برق مصرف شده یک ساختمان را محاسبه کند و سپس آن را بر حسب kvh (کیلو وات ساعت) نشان دهد. گفتنی است که کنتور برق فرعی سه فاز را برای محاسبه کردن میزان برق سه فاز ساختمان‌های صنعتی، تجاری و برخی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌کنند. در هر مکانی که از برق سه فاز استفاده می‌شود می‌توان که از این کنتورها بهره گرفت. در حقیقت مقدار جریان و ولتاژ برق سه فاز و برق تک فاز با هم متفاوت است بنابراین برای سنجش و محاسبه برق ساختمان‌هایی که برق سه فاز دارند بایستی از کنتور برق استفاده کنید. باید بدانید که اساس کار یک کنتور نیروی الکترومغناطیس است یعنی اگر جریان برق از سیم پیچ عبور کند در اطراف آن میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. اساسا جهت و شدت این میدان به میزان عبور از سیم پیچ بستگی دارد. کنتورهایی که سه فاز هستند در زیر مجموعه کنتورهای اکتیو قرار گرفته‌اند بنابراین لازم است بدانید که نوع کنتور خود را بشناسید.    

کنتور برق سه فاز چند آمپر است؟

کنتور برق سه فاز و تک فاز میزانی جریان عبوری متفاوتی دارند بنابراین لازم است که بدانید میزان آمپر عبوری از کنتورهای سه فاز برق در کنتورهای مکانیکی و دیجیتالی چند آمپر است.

کنتورهای سه فاز مکانیکی: برای کنتورهای تک فاز مکانیکی معمولا ولتاژی برابر 220 ولت استفاده می‌شود و جریان اسمی در نظر گرفته شده برای آن‌ها 5 آمپر، 15 آمپر، 25 آمپر است که با توجه به نیاز یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود. اما کنتورهای سه فاز غیر دیماندی مکانیکی هم با  جریان 220 الی 380 ولت کار می‌کنند که جریان نامی استفاده شده برای آن‌ها 10(40) آمپر و یا 25(100) آمپر است. اما در رابطه با کنتورهای سه فاز دیماوندی مکانیکی باید بگوییم که با ولتاژ حدود 220 الی 380 ولت کار می‌کند و یا این که 100/100 ولت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. آمپراژی که برای این مدل کنترل استفاده شده است حدود 5 آمپر است. 

کنتورهای سه فاز دیجیتالی: این مدل کنتورها به صورت همزمان انرژی مصرفی راکتیو و اکتیو را در 8 تعرفه محاسبه می‌کند. در حقیقت به صورت پالسی به دو صورت دیماندی و غیر دیماندی عمل می‌کنند. کنتورهای غیر دیماندی با ولتاژی حدود 230/400*3 ولت کار می‌کنند و جریان اسمی آن‌ها با توجه به نوع و شرکت سازنده کنتور از 2 تا 100 آمپر متغیر خواهد بود. اما در رابطه با ولتاژ و جریان کنتورهای دیماندی سه فاز بایستی بگوییم با ولتاژ (230/400*3) می‌کنند و با توجه به نوع و شرکت سازنده کنتور جریان آن‌ها از 1 ات 10 آمپر مختلف است. 

کنتور برق 3 فاز

برای اطلاع از نحوه از کار انداختن کنتور دیجیتال میتوانید به بخش بلاگ‎‌های فروشگاه الکتروجزایری مراجعه کنید.

انواع کنتور برق سه فاز

کنتور برق سه فاز در زیر مجموعه کنتورهای برق فرعی است که با استفاده از آن می‌توان انرژی مصرفی برق سه فاز بسیاری از ساختمان‌های تجاری و صنعتی و… را محاسبه کرد. این کنتورها به نوبه خود انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کنتور برق سه فاز خانگی

از آن جایی که ساختمان‌ها از برق تک فاز استفاده می‌کنند برای محاسبه یک مصرف خانگی از کنتور تک فاز استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات با توجه به نیاز مصرف کننده در یک ساختمان از کنتور برق سه فاز استفاده می‌کنند و برای این مشترک برق سه فاز استفاده می‌شود. کنتورهای سه فاز خانگی سیم‌ها را از خود عبور می‌دهند چرا  که ابعاد سیم‌ها بزرگ نیست.   

کنتور برق سه فاز دیجیتالی (جدید)

این مدل کنتورهای جدیدتر و پیشرفته‌تر از کنتورهای مکانیکی یا آنالوگ هستند یعنی برخلاف آن‌ها که دارای نمودار و صفحه گردان هستند، از صفحه نمایش دیجیتالی به همراه مدار الکتریکی در ساختار آن‌ها برای نمایش اطلاعات استفاده شده است. محاسبه تعرفه‌ها در طول روز متفاوت است البته در 6 ماه اول و دوم سال هم متفاوت خواهد بود.

کنتور برق سه فاز آنالوگ (قدیمی)

این کنتورهای به کنتور برق مکانیکی هم معروف هستند که به نوبه خود به دو دسته دیماندی و غیر دیماندی تقسیم می‌شوند. در حقیقت این مدل کنتورها اولین کنتورهای برقی بودند که گزینه‌های ساده‌ای هستند و برای محاسبه میزان مصرف برق توسط نمودارهای داخل دستگاه و کسر عدد کنتور فعالی از قبلی را انجام می‌دادند.  در رابطه با نحوه عملکرد این کنتور بایستی بگوییم که سیم پیچ داخلی آن به صفحه گردان وصل است. دو سر سیم پیچ موجود به ورودی و خروجی فاز وصل می‌شود و وصل شدن جریان برق در سیم پیچ میدانی مغناطیسی ایجاد می‌شود. زمانی که میدان ایجاد می‌شود صفحه داخل دستگاه به چرخش در می‌آید و در نهایت شمارنده‌های کنتور برق هم حرکت می‌کنند. در واقع کنتور برق سه فاز دیماندی از ولتاژ 220 الی 280 ولت با شدت جریان 5 آمپر برخوردار است. و اما برای کنتورهای سه فاز غیر دیماندی از ولتاژ 220 الی 280 ولت با شدت جریان 10 تا 25 آمپر در نظر گرفته‌اند. 

کنتور برق 3 فاز

قیمت کنتور برق سه فاز

اساسا شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید کنتورهای برق فعالیت می‌کنند و برای کنتورهای خود ممکن است میزان جریان‌های متفاوتی و یا مشخصات فنی متفاوتی در نظر بگیرند. بنابراین تمام این تفاوت‌ها می‌تواند که منجر به اختلاف قیمت در کنتورها شود. یعنی کنتور با توجه به برند، کیفیت ساخت، ولتاژ و جریان عبوری، نوع کنتور (سه فاز و تک فاز بودن) و… قیمت‌های متفاوتی دارند. اگر به دنبال کیفیت عملکرد به همراه قیمت مناسبی هستید پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی الکتروجزایری مراجعه کنید. در این فروشگاه‌ معتبر بهترین برندها با قیمت رقابتی به مشتریان عرضه می‌شوند.  

سخن نهایی

در این مطلب راجع به کنتور برق سه فاز اطلاعات مختصر و مفیدی را جع آوری کردیم و متوجه شدیم که این مدل کنتور از جریان برق سه فاز استفاده می‌کند. این کنتور به نوبه خود انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها را برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند و قابلیت‌های مختلفی از خود ارائه می‌دهند. در نهایت راجع به نحوه خرید و قیمت آن صحبت کردیم و یک فروشگاه  معتبر را به شما معرفی کردیم که می‌توانید به آن مراجعه  کنید. در صورت داشتن نظزات و پیشنهادات آن‌ها را برای ما کامنت کنید.

بروزرسانی در تاریخ 5 تیر 1401

‫3.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید