امروزه با توجه به گسترش انواع وسایل برقی، مصرف برق نیز افزایش یافته است. در پی مصرف بهینه و کاهش میزان هدر رفت انرژی می​توان از کنتور هوشمند برق استفاده نمود. از مهم​ترین مزایای کنتور هوشمند برق می​توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تفاوت محاسبه هزینه برق در ساعات اوج مصرف: چنانچه از کنتور هوشمند برق استفاده کنید، متوجه خواهید شد که اگر در ساعات اوج مصرف انرژی استفاده غیر ضروری از برق داشته باشید، متحمل هزینه بیشتری خواهید شد.
  • افزایش سرعت و دقت در صدور صورتحساب برق: چنانچه کنتور هوشمند برق نصب کنید، امکان مشاهده میزان مصرف هر 15 دقیقه یک​بار وجود دارد.
  • مشاهده ولتاژ واقعی: امکان مشاهده میزان ولتاژ مناسب هر 2 ساعت یک​بار وجود دارد.
  • اجتناب از خرابی: با نصب کنتور برق هوشمند از خرابی​های تعویض به موقع کابل​ها، تجهیزات و پست​ها جلوگیری می​شود.
  • تنظیم دینامیکی ترانس: با نصب کنتور هوشمند ترانس​ها به صورت دینامیکی تنظیم شده و باعث تعویق سرمایه گذاری برای تنظیم ترانس می​شود.
  • افزایش عمر تجهیزات الکترونیکی: با استفاده از کنتورهای هوشمند عمر تجهیزات تولید انرژی افزایش می​یابد.
  • تامین ارتباط دو طرفه: کنتور هوشمند برق انکان تامین ارتباطی دو طرفه از کنتور به شبکه برق را به صورت بی سیم و از طریق سیم​کارت فراهم می​کند. همچنین امکان قطع و وصل برق از سمت سیستم مدیریت مرکزی فراهم است.
کنتور برق هوشمند

انواع کنتور برق هوشمند (سه فاز - مینیاتوری -خانگی )

کنتور هوشمند برق یک وسیله الکترونیکی است که اطلاعات دقیقی از مصرف برق و میزان ولتاژ و جریان و ضریب توان را با دقت بالا نشان می​دهد. یک کنتور هوشمند حاوی یک فرستنده سلولی است که به آن امکان می​دهد میزان برق مصرفی و زمان مصرف را با هم ارتباط برقرار کند. می​تواند این اطلاعات را به شبکه​‌های ESB، به ارائه دهنده برق شما و البته به شما منتقل کند. به شما کنترل بیشتری بر انرژی خود می​دهد. انواع کنتور برق هوشمند به سه دسته زیر تقسیم می​شود:

  • کنتور برق هوشمند سه فاز: کنتور برق هوشمند 3 فاز برای استفاده در کارخانه​‌های صنعتی بزرگ که میزان مصرف برق آن​ها به 19 مگاوات می​رسد، مناسب است.
  • کنتور برق هوشمند مینیاتوری: این کنتورها برای استفاده در سیستم تفکیک انرژی به کار می​رود. دارای خروجی پالس مستقیم است و امکان اتصال به تجهیزات خوانش از راه دور را دارند. این کنتورها به صورت تابلویی نصب می​شوند. در دو نوع تک فاز و 3 فاز ارائه شده است.
  • کنتور برق هوشمند خانگی: کنتور برق هوشمند خانگی مناسب برای مصرف خانگی است و امکان تفکیک انشعاب را دارد. این کنتور​ها از مهم​ترین اجزای سرویس​‌های اینترنت اشیا هستند که در هوشمند سازی ساختمان​‌های مسکونی کاربرد زیادی دارد و منجر به کاهش مصرف انرژی می​شود.
مزیت نصب کنتور برق هوشمند

خواندن کنتور برق هوشمند

برای خواندن کنتور برق هوشمند نیازی به داشتن تخصص نیست و هر مشترک می​تواند با دقت بیشتر اطلاعات مصرفی را بخواند.  کنتور برق هوشمند امکان قرائت کنتور را دارند. قرائت این کنتورها مانند قرائت کنتورهای دیجیتالی است که دارای تعداد ارقام اصلی 5 عدد هستند و با فشردن کلید A سمت راست کنتور می​توان مقدار کارکرد میان بار، اوج بار و کم باری را قرائت نمود. با هربار فشردن دکمه به ترتیب تعرفه اوج بار، میان بار و کم بار قابل مشاهده است.

نصب کنتور برق هوشمند

هزینه نصب کنتور برق هوشمند با توجه به نوع تک فاز و سه فاز متفاوت است. نصب و راه اندازی کنتور هوشمند برق بسیاری آسان و سریع است. طرح نصب کنتورهای هوشمند برق از سال 1389 آغاز شده و طی این طرح مشترکان می​توانند درخواست خود را برای نصب کنتور برق هوشمند اعلام نمایند. نصب کنتور برق هوشمند کمتر از 2 ساعت زمان نیاز دارد.

لزوم نصب کنتورهای هوشمند برق برای کارخانجات
سخن نهایی

همان‌طور که در مطلب فوق ذکر کردیم کنتور برق هوشمند تحت عنوان اندازه گیر انرژی پیشرفته شناخته می‌شود که عموماً وظیفه اندازه گیری مصرف انرژی یک مصرف کننده را بر عهده داشته و در مخابره کردن اطلاعات مصرف انرژی زمان واقعی تاثیر گذار می‌باشد؛ بنابراین این محصول می‌تواند از راه دور و یا به صورت محلی تمامی دستورات کنترلی را اجرا نماید. لازم به ذکر است از کاربردهای مهم این محصول می‌توان به مانیتور کردن و کنترل تمامی تجهیزات خانگی اشاره کرد؛ زیرا به ثبت اطلاعاتی همچون مصرف برق، میزان ولتاژ و جریان اقدام می‌کند.

در نظر داشته باشید از جمله مزیت‌های کنتور هوشمند می‌توان به تعویض به موقع کابل برای جلوگیری از ایجاد خرابی، تنظیم دینامیکی ترانس و افزایش عمر تجهیزات اشاره کرد. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، الکترو جزایری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی در تاریخ 5 تیر 1401

‫0/5 ‫(0 نظر)

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید